شیباریوم بلاکچین لایه شیبا اینو

Shibarium

شیباریوم لایه دوم بلاکچین شیبا است که توسط پروژه شیبا اینو الهام گرفته از بلاکچین اتریوم، به وجود آمده است. ایجاد شیباریوم جزء مأموریت پروژه شیبا اینو برای ایجاد یک اکوسیستم غیر متمرکز که شامل بلاکچین خصوصی خود شیبا، صرافی غیر متمرکز (ShibaSwap) و توکن های  مختلف  SHIB، LEASH، و BONE است، قرار دارد. به گفته‌ انجمن رسمی شیبا اینو، شیباریوم “برای برآورده کردن چشم‌انداز ریوشی ساخته شده است” و به عنوان “تحول عظیم از اکوسیستم شیبا” مورد توجه قرار می‌گیرد.

Genesis of Shibarium
Genesis of Shibarium

تاریخچه شیباریوم

شیباریوم برای اولین بار در 15 ژانویه 2023 در یک نوشته در وبلاگ رسمی شیبا اینو به جامعه این پروژه معرفی شد. در این نوشته توضیح داده شد که شیباریوم یک راهکار بلاکچین لایه دوم است، در اصل شیباریوم برای بهبود و رفع ایرادات بلاکچین شیبا ایجاد شده است. بلاکچین های لایه دوم، مانند پلتفرم‌های Polygon (Matic)، Arbitrum (ARB)، Optimism (OP) و Starknet (STARK)، معمولاً برای حل مسائل مربوط به قابلیت مقیاس‌پذیری و کارمزد بالای تراکنش‌ها که مشکلات معمول در شبکه بلاکچین هستند، طراحی می‌شوند.

عملکرد اصلی شیباریوم ارائه پلتفرمی برای ساخت برنامه‌های غیر متمرکز (dApps) و ادغام آن‌ها در کسب‌وکارهای واقعی است. این پلتفرم برای افزایش کارایی و کاهش هزینه ها طراحی شده است و تمرکز اصلی آن بر توکن سوزی SHIB در این فرآیند با هدف کاهش عرضه کلی و افزایش ارزش توکن دارد.

توسعه و پیشرفت

توسعه‌ی شیباریوم یک بی وقفه از جامع شیبا  بوده و به شکل  منظم بروزرسانی‌ها و گزارش‌های پیشرفت این پروژه در وبلاگ شیبا اینو منتشر می‌شود. در 20 فوریه 2023، تیم شیبا اینو گزارشی  درمورد توسعه شیباریوم و پیشرفت‌های حاصله و چالش‌های پیش رو ارائه داد.

آزمایش بتای شیباریوم

در اوایل سال 2023، تیم شیبا اینو آغاز آزمایش بتای شیباریوم یا “PuppyNet” را اعلام کرد. این مرحله نشانگر یک مرحله مهم در توسعه شیباریوم بود و به توسعه‌دهندگان و کاربران اجازه می‌داد ظرفیت‌های شبکه را آزمایش کرده و نظرات خود را برای بهبود پروژه ارائه دهند. مرحله آزمایش بتا یک مرحله مهم در توسعه شیباریوم بود که به تیم اجازه می‌داد بازخورد کاربران را دریافت کرده و مشکلات شبکه را قبل از راه‌اندازی شبکه اصلی، برطرف کرده و از این طریق شبکه قوی و قابل اعتمادی را فراهم آورد.

شیباریوم و شیباکالس

شیباریوم علاوه بر ارائه پلتفرمی برای  dApps، این پروژه نقش حیاتی در کاربردهای واقعی اکوسیستم شیبا اینو ایفا می‌کند. یکی از این کاربردها، شیباکالس است که یک سیستم برای احراز هویت کالکشن‌های فیزیکی با استفاده از چیپ‌های NFC است. این چیپ‌ها می‌توانند به مقاصد متغییر متصل شده و امکانات متنوعی را برای کسب ‌و کارهای گوناگون فراهم کنند. چیپ‌های NFC که فرایند احراز هویت این مجموعه‌های کالکشنی را انجام می‌دهند، برای فرآیند احراز هویت نیاز به شیباریوم دارند که نشان‌دهنده کاربرد دیگری از بلاکچین است.

شیباکالس یک گام مهم به سوی پلی برای برقراری ارتباط بین دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی است. با استفاده از فناوری بلاکچین برای احراز هویت کالکشن‌های فیزیکی، شیباکالس مزایای غیرمتکز بودن، شفافیت و امنیت را به دنیای فیزیکی می‌آورد. این فقط یک نمونه از کاربردهای نوآورانه‌ای است که می‌توان بر روی شیباریوم ساخت و نشان‌دهنده چندوجهی بودن و پتانسیل بالای این پلتفرم است.

نتیجه‌گیری

شیباریوم یک گام مهم به سوی مأموریت پروژه شیبا اینو برای ایجاد یک اکوسیستم غیر متمرکز جامع و کاربردی است.شیبااینو با راهکار لایه دوم خود، شیباریوم هدف دارد پلتفرمی مقیاس‌پذیر و کم‌هزینه برای ساخت dApps و ادغام آن‌ها با  کسب‌وکارهای واقعی ارائه دهد. با ادامه‌ی توسعه ی این پلتفرم، انتظار می‌رود که شیباریوم نقش مهمتری در اکوسیستم شیبا اینو ایفا کند و کاربردهای گوناگونی برای جامعه شیبا اینو و حتی فراتر از آن ایجاد کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.