جنجال احزاب سیاسی آلمان پذیرش بیشتر هوض مصنوعی

german increasing AI adoption

همانطور که جلسه‌ی تریلوگ درباره قانون AI (قانون مصنوعی هوش مصنوعی) آغاز می‌شود، کمیسیون اروپا، سیاستمداران آلمانی و متخصصان دیجیتال نیز نظر خود را در هوزه هوش مصنوعی ابراز کرده و خواسته‌های جدیدی مطرح می‌کنند.

increasing AI adoption
increasing AI adoption

در آوریل 2021، کمیسیون اروپا پیشنهاد خود را برای قوانین یکپارچه درباره هوش مصنوعی (AI) ارائه داد. پس از تصمیم‌گیری هیئت شورای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا در دسامبر 2022 و ژوئن 2023، نهادهای قانونی وارد تریلوگ درباره آینده مقررات AI شدند.

مذاکرات می‌توانند به دلیل تفاوت‌های قابل ملاحظه بین پارلمان و هیئت شورای مربوط به مسائل خاصی مانند نظارت بیومتریکی چالش‌برانگیز باشند. در آلمان، گروه‌های سیاسی و متخصصان دیجیتال همچنین نگران تغییرات پیشنهادی در قانون AI هستند.

حزب چپ آلمان و هوش مصنوعی

حزب چپ آلمان، Die Linke، نقاط ضعف قابل توجهی را در قوانین AI اروپا مشاهده و بیان کرده‌ است، به ویژه در مورد حفاظت مصرف‌کنندگان و تعهدات ارائه‌دهندگان و کاربران .

این حزب می‌خواهد از سیستم‌های AI که خطر بالایی برای سلامتی، ایمنی و حقوق اساسی افراد ایجاد میکنند نظارت شود.
. Die Linke پیشنهاد داده‌ که دولت آلمان حداقل یک مقام نظارتی ملی را تعیین کند و منابع مالی کافی را برای انجام این کار فراهم کند.

استثنا در قانون گذاری هوش مصنوعی

به گفته این حزب، استثنای مربوط به سیستم‌های AI علمی که در قانون AI مشخص شده‌اند، نباید برای موسسات تقیقاتی محدودیتی اعمال شود.. Die Linke هم‌اکنون از دولت آلمان خواسته‌اند که برنامه‌های آموزشی در مورد قابلیت‌ها و محدودیت‌های سیستم‌های AI تهیه کند و هر سال سیستم‌های AI استفاده‌شده در عملیات دولتی را “با استفاده از یک مدل دسته‌بندی استاندارد” ارزیابی کند و آن‌ها را ثبت کند.

مقابله حزب راست با هوش مصنوعی

به عنوان مقابله با این موضوع، ائتلاف مرکز-راست متشکل از اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان و اتحادیه اجتماعی مسیحی در بایرن – به نام “اتحاد” – تاکید کرد که AI نباید به طور زیاد همه گیر شود. این احتمال می‌شود که دولت فدرال در اروپا از آنجا که دوستدار AI و محیط مساعد نوآوری در اروپا هستند، از فراگیر شدن هوش مصنوعی حمایت کند.

کمک AI در رقابت اروپا و آلمان با آمریکا و چین

در مورد مذاکرات تریلوگ، اتحادیه در بیانیه ای از نقطه‌ نظر خود اطلاع داده که AI شرکت‌های آلمانی و اروپایی را قادر می‌سازد تا به رقابت با شرکت‌های بین‌المللی آمریکایی یا چینی برسند. این حزب می‌خواهد از ایجاد یک نهاد نظارتی بزرگ در بروکسل و همچنین تفاوت‌هایی در اجرای قانون AI در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجتناب کند.

برای تشویق رشد کارآفرینی کارآفرینان AI آلمانی، اتحاد پیشنهاد می‌دهد که این کسب‌وکارهای کوچک به عقد قرارداد‌های دولتی بپردازند. همچنین، اتحادیه به شکلی گسترده زمینه‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با تحقیقات دانشگاهی در این حوزه را تقویت کرد و به حمایت هدفمند از طریق مبادرت‌های ملی مانند صندوق فناوری ملی اشاره کرد. به دلیل استفاده گسترده AI در موسسات آموزشی، سازمان‌ها و شرکت‌ها، اتحادیه نیاز فوری به ایجاد سیستم‌های محلی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات تصادفی را ضروری  دانسته.

 انجمن هوش مصنوعی آلمان

از سوی دیگر، انجمن AI آلمان (KI Bundesverband)، بزرگترین انجمن صنعتی AI آلمان که بیش از 400 شرکت کوچک، کارآفرین نوپا و کارآفرین AI را شامل میشود ، دید بسیار مثتبی به حرکت فناوری به سمت هوش مصنوعی دارد.

نتیجه گیری

استفاده صحیح از هوش مصنوعی میتواند در سرعت رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی پیشرفت بسزایی داشته باشد ولی لازم به  ذکر است به علت قدرت بالای پردازش هوش مصنوعی استفاده از این ابزار باید قانونمند و شامل نظارت ارگان ها باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.