احتمال نابودی مشاغل توسط هوش مصنوعی

Ai destroy jobs

یک مطالعه اخیر انجام شده توسط سازمان کار بین‌الملل (ILO) به نتایج جالبی  مورد  نابودی مشاغل توسط هوش مصنوعی دست پیدا کرده است. بر اساس این مطالعه، احتمال نابودی شغل‌ها به واسطه هوش مصنوعی کمتر از آنچه که ممکن است فکر کنیم است و به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی به جای جایگزینی شغل‌ها، تمامی آن‌ها را تکمیل خواهد کرد. اگرچه واضح است که برخی نقش‌ها ممکن است به شدت تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گیرند.

Ai destroy all jobs
Ai destroy all jobs

تاثیر متوسط هوش مصنوعی در مشاغل

نتایج این مطالعه که در تاریخ 21 اوت توسط سازمان کار بین‌الملل منتشر شده است، نشان می‌دهد که 24% از وظایف اداری به طور زیاد به شکلی تعریف شده اند که ممکن است توسط هوش مصنوعی از بین بروند و 58% دیگر در سطح متوسط در معرض تأثیرات هوش مصنوعی قرار دارند.

مشاغل رو به نابودی توسط هوش مصنوعی

نقش‌هایی مانند تایپیست‌ها، مشاوران مسافرت، کارمندان بانکی، کارمندان مرکز تماس، کارمندان حسابداری و ورود داده، مشاوران هتل و منشیان از جمله نقش‌های اداری هستند که به طور ویژه در معرض خطر قرار دارند.

این تحقیقات نشان می‌دهند که زنان به طور ویژه ای نسبت به اقایان در خطر از دست دادن مشاغلشان توسط هوش مصنوعی هستند زیرا بیشتر مشاغل اداری مختص زنان است.

تاثیر هوش مصنوعی در مشاغل اقتصاد های پیشرفته دنیا

به علاوه، تأثیر هوش مصنوعی در شغل ها به طور قابل توجهی بیشتر در کشورهای با درآمد بالا (5.5٪) نسبت به کشورهای با درآمد کم (0.4٪) خواهد بود. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی بیشتر در اقتصادهای پیشرفته تأثیر می‌گذارد.

لازم به ذکر است نتایج ذکر در این مطالعه،با توجه به تمرکز ویژه بر تأثیر برنامه‌های چت‌باتی مانند ChatGPT از OpenAI و Bard از گوگل تهیه شده است.

تاثیر هوش مصنوعی بر خدمات ارتباط با مشتریان

بخشی دیگر از تحقیقات ILO بر تاثیر هوش مصنوعی در خدمات ارتباط با مشتریان و سی ار ام ها دلالت دارد، با وجود امکاناتی که هوش مصنوعی ارائه میدهد ان خدمات در سال های آینده میتواند دچار پیشرفت های شگرفت شود. همچنین وظایف مرتبط با مدیریت داده و نگهداری سوابق، پردازش اطلاعات، خدمات پشتیبانی مشتریان و پاسخ به درخواست‌های کاربران نیز با استفاده از پتانسیل بالای هوش مصنوعی میتواند دچار تغییرات شایانی شود.

تاثیر مثبت یا منفی هوش مصنوعی بر مشاغل

با این حال، ILO  معتقد است که تأثیر کلی هوش مصنوعی بر نیروی کار و مشاغل به طور کلی مثبت یا منفی نیست و به طور مستقیم به نحوه مدیریت و تنظیم هوش مصنوعی، به ویژه چگونگی تنظیم GPTها بستگی دارد.

نظر کلی ILO

“بدون ایجاد سیاست‌های مناسب، ریسک از بین رفتن مشاغل وجود دارد که تنها برخی از کشورها و شرکت‌های با موقعیت مناسب قادر به بهره‌برداری از فرصت‌های ایجاد شده توسط این تغییرات هستند. به همین ترتیب، هزینه‌های مرتبط برای استفاده از هوش مصنوعی قابل قیاس با هزینه نیروی انسانی نیست.

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که میزان نگرانی‌های مردم نسبت به تأثیرات هوش مصنوعی از آنچه که مردم تصور می‌کنند، بیشتر است. در نظرسنجی که به تازگی در آمریکا برای هوش مصنوعی انجام شده است نشان میدهد که 62٪ از جمعیت آمریکا معتقدند که هوش مصنوعی در دو دهه آینده تأثیرات چشمگیری در محیط کار خواهد داشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published.