آینده ارزهای دیجیتال در ایالات متحده در گرو چهارپرونده

crypto bills

تاکنون از سال 2022 به بعد، حداقل 50 پرونده مرتبط با دارایی‌های ارز دیجیتال به مجلس نمایندگان کنگره ارائه شده است که هدف آن‌ها حاکمیت بر همه چیزدر دنیای ارز دیجیتال است. به هرحال، حداقل چهار پرونده از این پرونده‌ها به عنوان پتانسیلی با تأثیر قابل‌توجه بر صنعت رمزارزها (اگر تصویب شوند) شناخته می‌شوند، به علت توجه نمایندگان و همچنین صنعت رمزارزها.

US crypto's future
US crypto’s future

قانون نوآوری مالی و فناوری برای قرن بیست و یکم (Financial Innovation and Technology for the 21st Century Act)

این پرونده که در تاریخ 20 ژوئیه معرفی شد، هدف دارد یک فرآیند قوی برای تعیین اینکه یک دارایی دیجیتال از نوع کالا یا اوراق بهادار است ایجاد کند و مرزهای ناظران را شفاف کند. این پرونده توسط اعضای جمهوری‌خواه کمیته‌های کشاورزی و خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده معرفی شد و توجه اصلی بر کالاهای دیجیتال به کمیسیون تجارت ورزشی کالاها (CFTC) اختصاص خواهد داد و مرزهای کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده (SEC) را شفاف می‌کند.

یک فرآیند برای دارایی‌های رمزارزی که به عنوان اوراق بهادار معرفی شده‌اند همچنین اجازه‌ی تغییر برچسب به عنوان کالا اعمال می‌شود، که می‌تواند باعث بازگرداندن برخی پروژه‌ها پس از تصمیمات قضایی گذشته‌ شود که منجر به مسدود شدن آن‌ها شد.

قانون نوآوری مالی پاسخگو (Responsible Financial Innovation Act)

این پرونده با اهداف مشابه، به عنوان پرونده Lummis-Gillibrand یا RFIA شناخته می‌شود و هدف دارد نقش‌های SEC و CFTC در تنظیم رمزارزها را شفاف‌تر کند. همچنین از طریق ارائه قوانین “برای جلوگیری از رخداد دیگر مانند رویداد FTX”، حمایت بیشتری از مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند.

وضعیت مالی دارایی‌های دیجیتال نیز پوشش داده شده است و بانک مرکزی به دستور پردازش درخواست‌های بانک‌ها برای حساب‌های اصلی از شرکت‌های رمزارزی “به‌صورت عادلانه” می‌پردازد.

همچنین اجازه داده خواهد شد که نهادهای نگهداری انفرادی تنها نهادهایی باشند که مجاز به صدور ارزهای ثابت هستند و به اندازه‌ی کافی اسامی اتوماتیک خود در کد مالی موازی (DAO) داده می‌شود و به همراه گزارش‌های معمولی از صنعت ایجاد یک کمیته مشورتی را می‌سازد.

قانون ساختار بازار دارایی‌های دیجیتال (Digital Asset Market Structure Bill یا DAMS)

این پرونده که در تاریخ 1 ژوئن معرفی شد، هدف دارد نقش‌های مرتبط با رمزارزها در SEC و CFTC را تعریف کند و چارچوبی برای تصمیم‌گیری‌های ناظران در مورد اینکه آیا برخی از رمزارزها اوراق بهادار هستند یا کالاها تعیین کند.

این پرونده توجه زیادی را به خود جلب کرده است، در تاریخ 26 ژوئن نماینده مکسین واترز نامه‌ را به وزیر خزانه‌داری جانت یلن و رئیس کمیسیون SEC گری گنسلر فرستاده‌است تا نظرات خود را درباره این پرونده اعلام کنند.

به گونه‌ای که در پرونده پیشنهادی، قبل از اینکه یک توکن رمزارزی خاص به‌عنوان کالا تلقی شود، باید با SEC تأیید کند تا پشتوانه مناسب داشته باشد.

صرافی‌های رمزارزی قادر خواهند بود که با SEC به‌عنوان یک سیستم تجارت جایگزین (ATS) ثبت‌نام کنند و ناظر قادر نخواهد بود که به‌دلیل تجارت دارایی‌های دیجیتال ثبت‌نام را رد کند.

قانون تبادل دارایی‌های دیجیتال (Digital Commodity Exchange Act یا DCEA)

این قانون اولین بار در سپتامبر 2020 معرفی شد و نسخه به‌روز‌شده آن در آوریل 2022 معرفی شد که افزود ارائه‌دهندگان ارز ثابت می‌توانند به عنوان “اپراتور کالای دیجیتال با ارزش ثابت” ثبت‌نام کنند که شامل الزامات ثبت و گزارش‌دهی است.

این قانون به CFTC قدرت ثبت و تنظیم صرافی‌های لحظه‌ای (spot) را اختصاص می‌دهد که تحت همان قوانینی قرار می‌گیرند که صرافی‌های دیگر کالاها در آن تحت نظر قرار می‌گیرند.

رمزارزها که به عنوان اوراق بهادار محسوب نمی‌شوند به‌عنوان کالاهای دیجیتال در اختیار CFTC قرار داده می‌شوند و SEC به ارائه‌دهندگان پروژه رمزارزی اجازه می‌دهد که به طور داوطلبانه با CFTC ثبت‌نام کنند تا اظهارنامه‌های لازم برای معامله‌ی عمومی دارایی‌ها را ارسال کنند و آن‌ها را در یک صرافی ثبت کنند.

مبارزه با پولشویی

قانون مبارزه با پول‌شویی دارایی‌های دیجیتال نیز در دسامبر توسط سناتورهای الیزابت وارن و راجر مارشال معرفی شده است که صرافی‌های رمزارزی را نظارت خواهد کرد و شرکت‌های مالی را از استفاده از رمزارزهای منع می‌کند .

نتیجه گیری

پرونده استفاده از ارزدیجیتال در ایالات متحده چندین سال است که درگیر قانون گذاری شده است اما ذات ارز دیجیتال غیر قابل ردیابی بودن و غیر قابل کنترل بودن و باید دید آیا قانون گذاری میتواند ذات ارزدیجیتال را تغییر دهد؟

Leave a Reply

Your email address will not be published.